Pikku päivitystä taas.
Ollaan harjoiteltu liikkeestä seisomista ja paikallamakuuta. Liikkeestä seisomisen kanssa olen ollut sikalaiska. Saa nähdä tuleeko seisomisesta tällä tavalla tehtynä hyvä, käskynäkin on vain odota ja olen heitellyt käpyjä lenkillä taakse samalla kun annan käskyn ja välillä ensin käsky ja odottanut oikeaa toimintaa. Pysähtyy kyllä ja pysyy siinä, mutta en tietenkään ole tyytyväinen, koska pysähdyksessä ottaa laiskan askeleen. Olen osittain tehnyt tätä kävyn heittoa itseni vuoksi, haluan harjoituttaa oikea-aikaista vapautusta juuri siihen hetkeen kun koira pysähtyy ja katsoa saako tällä tavalla aikaan niin hyvää pysähdystä että olisin siihen tyytyväinen. Ehkä palkkaus pitäisi tulla jo hieman ennen kuin koira pysähtyy... no näitä mietin lenkillä ollessani.
Tässä video edellisistä treeneistä. Luoksetulo. Kaartaen ja hieman vinoon, en ollut tyytyväinen, joten korjaan asentoa. Pitkän matkan luoksetulot ovat kuitenkin alkaneet tulla lähes joka kerta ihan nappiin. Ennen Tora hakeutui suoraan sivulle pitkällä matkalla. Eteentulo on todellakin tiivis mihin olenkin tyytyväinen. Olen myös harjoitellut eri sanojen huutelua paikallaistumisessa ja Tora on pysynyt hyvin istumassa siihen asti kunnes annan oikean käskyn.
Paikallamakuussa tuli itse asiassa tänään ensimmäisen kerran pitkästä aikaa moka. Tein makaamisen heti luoksetulon jälkeen ja Tora luultavasti nousi sen vuoksi. Oli tulossa luokse, mutta meni samantien maahan kun annoin uuden käskyn. Paikallaolon harjoittelu on tosi kypsää, joten ei olla maattu kuin puolta minuuttia ja olen palkannut usein palaamatta koiran luokse, koska haluan sen tuijottavan intensiivisesti minua. Sivulta menee maahan hyvin, mutta ei osaa vielä nousta maasta sivulle. Niin ja maahan mennessä meni tänään hissinä... ja tajusin asian muuten nyt vasta. :D En edes korjannut asiaa treeneissä. Siksihän juuri eri käsky otettiin sivulta maahan menoon.. voi minua puupäätä. :S
Noutokapulalla ollaan harjoiteltu myös vähäsen. Tora ei vielä ota mitenkään hanakasti kapulasta heti kiinni, mutta ottaa kuitenkin kapulan vapaaehtoisesti suuhun ja pitää sitä muutamia sekunteja. En ole vaatinut pidempään. Enemmän ollaan nyt harjoiteltu sitä, että pää ei kaadu eli katse pysyy silmissäni ja pää suorassa vaikka kapula onkin suussa. Tora istuu edessäni enkä ole vaatinut sitä yhtä kiinni kuin luoksetulon eteentulossa, vielä.
Ruututreenejä on myös tehty. Lelupalkalla ja matkaa on ehkä 20m. En pysäytä vielä, saa vain juosta suoraan ruutuun.
Tunnari ollaan unohdettu taas kokonaan. Palaamme asiaan. :)
Kaukoja on tehty silloin tällöin lähietäisyydeltä, jotta oikea liikerata pysyy lihasmuistissa.
Seuraamisessa olen yrittänyt keskittyä vasemmalle käännöksiin sekä täyskäännökseen, mutta enemmänkin voisi treenata. Liikkeelle lähtiessä kontakti saattaa hävitä, tai siis katse käydä edessä ja tätä olen yrittänyt työstää myös. Juoksuosuus on ok, täyskäännöksen kanssa selviää alokkaasta, mutta ei se tietenkään minulle riitä. :D Vasemmalle käännöksessä olen antanut istua nyt taas, koska haluan takapään liikkuvan kunnolla tässä vaiheessa. Teen siis käännökset vähän "yli".
Hyppy on valmis ja ok. Nopeampi pysähdys olisi hyvä, mutta en tarvi alokkaan hypyn takana seisomista muualla.
Luoksepäästävyyttä ei olla harjoiteltu yhtään.. ehkä pitäisi. Kiva jos Tora hyppää tuomarin syliin. Se on nimittäin mahdollista. Tora osaa hypätä Ramin syliin, kun Rami siis seisoo.
Sitten muuta kuin tokoa. Olemme harjoitelleet pyörän kanssa liikkumista. Ei siitä muuten mitään tulisikaan, mutta kun José on edessä irti näyttämässä suunnat ja ohitustilanteet, on kerrankin mallioppimista tapahtunut positiivisessa mielessä! Tora ohittelee ihmiset ja jopa koiratkin (ne kiinnostavat kyllä enemmän) tosi hienosti ravaten valjaissa fillarin edellä. Hiskin kanssa onkin enemmän työtä ja kun ne kaksi ovat yhtäaikaa valjaissa niin meininki on välillä aika hurjaa. Olenkin antanut Toran juosta suurimman osan matkaa irti, jotta pystyn pitämään Hiskin ohitustilanteissa sillä puolella tietä missä sen pitäisi kulkea. Sitä kiinnostaa ihan kaikki.
Nätisti vierellä kulkeminenkin on alkanut onnistumaan ja pyrin tekemään ohitukset niin, että Tora kulkee vieressäni ilman namiapua ja nami tulee vasta ohituksen jälkeen. Paimennusvietin vallitessa tämä ei todellakaan ole mikään helppo asia Toralle, vaan vaatii tosiaan kovaa hallintaa, koska se on jatkuvasti sinkoamassa etulinjaan nokka tulosuuntaa kohti.
Aloitin oikean puolen opettamisen muutamia päiviä sitten. Eli sen, että pysytään irti ollessa sillä puolella tietä missä käsketään. Tänään taisi olla kolmas päivä kun tein harjoitusta ja aika kivasti päästiin etenemään pari metriä. :D Toralla on siis tapana juosta miten sattuu pitkin tietä ja keräillä kaikki kepit maasta. Aloitin harjoittelun remmissä ja päätin, että teen sen joka lenkillä jossain vaiheessa. Kuljetutan Toraa n. 50m matkan oikeaa puolta niin kauan että se oppii mitä käsky tarkoittaa. Sen jälkeen opetan vasemman. Käännöksen oikealle Tora osaakin jo. Mutta ei vasemmalle.
Tora on ollut nyt pari kertaa mukana Tampereella pentukoulussa, jossa olen siis itse ohjaajana. Ihan ok kontakti uusista kavereista huolimatta. Turhan innokas pentujen kanssa kun olen päästänyt tutustumaan, joten ollaan jatkettu vain kontaktinhakuharjoituksia muiden pentujen tavatessa toisiaan.
Vielä mielenkiintoinen asia, liittyen kakkaan. :D Enää ei Torakka suostu käyttämään takapihaa asioiden tekoon. Tämä loppui noin viikko sitten. Rami oli kyllä nähnyt että Tora astui läjäänsä vahingossa. Oletan että takapihan käymälänä käyttö loppui sen vuoksi, mutta tiedä sitten. Ei se mitään haittaa, kakkailu on muutenkin vähentynyt ja alkaa vastata aikuisen koiran normaalia päivittäistä asioiden hoitoa ja ne asiat hoidetaan lenkeillä.
Lisää kakkajuttuja. Ostin uuden koirien lelun ehkä kk takaperin: kakkakaveri. Sellainen pötkylä p*skaa. Tämä lelu on Toran mielestä tosi hieno ja sillä ollaan harjoiteltu myös pitämistä. Heittäessä hihkun: kakkakaveriiiiiiiiii... Mutta pidä-harjoitus on mielestäni edistynyt kakkakaverin tultua. Harmi vain, että kaverilta lähti alapää Hiskin käsittelyssä. Pitää siis mennä ostamaan uusi Mr Hanky. :D (jahas, mua alkaa väsyttää, klo on kohta 00.00)
